Suomen kirjastoautot – tietoa sivustosta

Yhteystiedot

Suomen kirjastoautot ℅ Kari Paavola
Rientolankatu 12 A 18, 33400 TAMPERE
killerpop@gmail.com
+358-45-1382402 (GSM/SMS/WhatsApp)
https://bussikirjasto.fi/kirjastoautot

Sivusto

Yleistä

Suomen kirjastoautot -sivusto on nimensä mukaisesti keskittynyt Suomessa vaikuttaneisiin kirjastoautoihin. Tietokantaan on pyritty keräämään mahdollisimman kattavasti kaikki autot vuodesta 1961 alkaen, jolloin kirjastoautotoiminta sai alkunsa Suomessa. Sivuston avaus osuikin sattumalta kirjastoautotoiminnan 50-vuotisjuhlavuoteen ja näki päivänvalon elokuussa 2011.

Sivusto on tehty harrastajavoimin useista eri lähteistä. Teokset, joista on ollut apua sivustoa luodessa, löytyy kohdasta linkit ja teokset. Rekisteritiedot, kori- ja alustanumerot ovat pääasiassa linja-autoharrastajien keräämiä, onhan lähes kaikki kirjastoautot rakennettu linja-autoalustojen päälle.

Kuvat

Sivustolla on yli 600 kirjastoautokuvaa, joiden ottajan nimi löytyy kuvan vierestä ja esikatselukuvien yhteydestä. Kuvien tekijänoikeudet ovat kunkin kuvan kuvaajalla. Myös kuva-avustuksia otetaan vastaan, lähettää voi joko alkuperäisen kuvan tai valmiiksi skaalatun (1200px leveys) ja pakatun kuvan. Kuva-avustuksissa kuvan tulisi olla lähettäjän itsensä ottama. Tästä poikkeuksena kuitenkin kuntien ja kirjastojen omat valokuva-arkistot. Kuvissa myöskin on toiveena, että itse ajoneuvo ei täyttäisi koko pinta-alaa, vaan ulkokuvissa olisi myös vähän taustaakin.

Kuvien yhteydessä julkaistaan kuvauspaikka ja kuvausaika. Poikkeuksena ovat yksityisomisteiset – lähinnä asuntoautokäyttöön rakennetut kirjastoautot, joista tarkkaa paikkatietoa ei kerrota.

Kuva-avustuksia voi lähettää osoitteeseen killerpop@gmail.com ja otsikolla Suomen kirjastoautot.

Kirjastoautotietokanta

Sivuston ytimenä toimii erityinen kirjastoautotietokanta, jossa on 32 saraketta ja 626 autotietueriviä. Tietokannan voi ladata omalle koneelleen Tiedostot-osiosta. Tietokanta on saatavissa sekä tekstimuotoisena .csv-tiedostona, että OpenDocument-laskentataulukkona (.ods). Jälkimmäisen avaamiseen suosittelen ilmaista LibreOffice-ohjelmistoa, joka on saatavilla Linux-, MacOS- ja Windows-ympäristöihin.

Autotiedoissa voi olla virheitä ja puutteita varsinkin vanhemman kaluston osalta. Erityisesti poistovuodet ovat suuntaa-antavia, sillä auto on voinut olla kunnan omistuksessa samaan aikaan, kun korvaava auto on tullut tilalle. Tulovuosi taas määräytyy aina auton rekisteriotteeseen merkityn käyttöönottopäivämäärän mukaan, ei suinkaan ensimmäisen linjareittinsä.

Jotta tietokanta olisi entistä tarkempi, pyydänkin lähettämään puuttuvia tietoja (erityisesti kori- ja alustanumerot) ylläpitäjälle. Myös kirjastoautokäytön jälkeinen elämä olisi hyvä saada dokumentoitua.

Sivuston synty

Pidin aiemmin pientä, parinkymmenen kirjastoauton galleriaa netissä. Päivityksiä sinne tuli harvakseltaan, eikä siellä voinut esittää autotietoja mitenkään järkevästi. Huhtikuussa 2011 huomasin keskustelua Arktiset bussit foorumissa, jossa arvuuteltiin Valkeakosken ja Lempäälän yhteisen kirjastoauton alustan mallia. Tästä syntyi kipinä kasata kirjastoautoista helposti selattava tietopaketti.

Ensimmäisessä vaiheessa keräsin tietokantaan niiden autojen tiedot, joista olin kuvan ottanut. Seuraavaksi kävin läpi myös Pasi Siveniuksen ja Ninnu Holmeen tekemän kirjan Kirjastoautot Suomessa 2008. Kun tietokannassa alkoi autoja olla jo 200 kpl, otin yhteyttä linja-autoharrastaja Eelis Kuismaan, joka lähti mukaan omilla kirjastoautokuvillaan, joita hän oli ottanut mm Haminassa kirjastoautopäivillä.

Tampereen pääkirjaston varastosta löytyi muutama helmi, Kirjastoautokäsikirja ja Kirjastoautotoiminta, unohtamatta myös ensimmäistä alaa koskevaa julkaisua, Kirjastoautotoiminta Suomessa. Valitettavasti nämäkään teokset eivät kerro juuri muuta kuin alusta- ja korimerkin, sekä hankintavuoden. Kävimme läpi Kai Sillanpään kanssa hänen muistiinpanot Sisun linja-autoalustoille rakennetuista kirjastoautoista ja samassa rytäkässä tuli myös Vanajien ja Bedfordienkin tiedot, näistä suuret kiitokset.

Sivuston uudistus

Merkittävä osa www-sivujen selaamisesta tehdään nykyisin mobiililaitteilla. Tietokoneiden selaimille ja isoille näytöille suunnitellut sivustot olivatkin nopeasti vanhentuneita ulkoasultaan ja epämiellyttäviä käyttää niin pienillä kännyköiden ruuduilla tai hieman isommilla tableteilla. Tästä lähti hieman venähtänyt uudistusprosessi jo 2015, mutta saatiin maaliinsa vasta syksyllä 2017.

Ennen uudistusta, kullakin kuvalla oli sivuston ulkoasun rajaama maksimileveys 1000 pikseliä vaakasuunnassa. Nyt ulkoasu ei enää aseta ehdotonta maksimia, vaan kuvat skaalautuvat käytettävän laitteen ominaisuuksien myötä. Erityisesti kosketusnäyttöjä ajatellen, myös aiemmin liian tiiviisti esitetyt linkit ovat helpommin painettavissa. Samalla myös teksti on helppolukuisempaa.

Alla joitakin kuvakaappauksia vanhalta sivustolta ja verrokkina uusi näkymä. Kuvat aukeavat uuteen ikkunaan.

Maaliskuussa 2018 rekisteröin domainin bussikirjasto.fi, jonka alle sivusto kokonaisuudessaan siirrettiin kesän 2018 aikana.